Huh hari nie belajar mengenal konsep Seni..subjek En.Zakariah Abd. Ghani...mm pening jugak mula2,tapi bila diterangkan...alhamdullillah...boleh la paham skit2..
ada satu persoalan bagi mengenal konsep. seni...aktiviti pertama,
Apakah yang kita nampak pada gambarajah diatas,anda mungkin kata garisan,nombor satu dan garis lurus...
Tetapi bila garisan itu dilukis seperti di atas ia membawa maksud tertentu..iaitu nombor 1,2,3 dan 4.
menurut En.zakariah,tidak dinamakan seni jika apa yang dilukis tidak membawa makna apa2..
Kemudian soalan diberikan..
tambah satu garisan dan jadikan gambar dalam bulatan itu menjadi nombor 6..........mula-mula memang pening la..yang aku tau ini no.9 roman..camner plak nak jadikan no.6..huuu..korang tau tak jawapan,?
:-)...jawapan nya ialah
kemudian aktiviti yang sama diulang....bagaimana nak menjadikan simbol ROman itu menjadi nilai 6 dengan kaedah yang sama tetapi jawapan yang berbeza hanya mengunakan satu garisan... cuba?
jawapannya.........ialah..
Kesimpulannya garisan bukan saja garisan lurus,walaupun garisan itu dilukis berpintal-pintal,terputus,melengkung dan sebagainya...ia masih dianggap sebagai garisan...
AKTIVITI dalam kelas..
ini bukan origami tapi KIRIGAMI
No comments:
Post a Comment