Monday, August 1, 2011

HARI KE-2 30/7/2011

Hari yang paling kelam kabut bagi aku......aper tak nyer,KIV nak print cover Assignment kat IPSAH, assignment sumer dah settle..nak print cover jer...sampai IPSAH time nak print,macam2 hal plak jadi...takleh print sebab takder installer,camner plak aku bleh lupa,..aduhhh,pastu dokumen perjanjian plak takder dan tak lengkap....aduuu...kelam kabut hari ni.....terpaksa kluar cari Cybercafe nak print...yang heran...takder plak tuh....aduuu..time aku kelam kabut nie la tak jumpa Cybercafe...selalunya kalu tak cari...berlambak perasan ader tepi jalan...,...akhirnya jumpa,..settle masalah,..tapi memang tensen..keadaan camni...harap2 tak berlaku lagi...tobat2...

Huh hari nie belajar mengenal konsep Seni..subjek En.Zakariah Abd. Ghani...mm pening jugak mula2,tapi bila diterangkan...alhamdullillah...boleh la paham skit2..


ada satu persoalan bagi mengenal konsep. seni...aktiviti pertama,




Apakah yang kita nampak pada gambarajah diatas,anda mungkin kata garisan,nombor satu dan garis lurus...


Tetapi bila garisan itu dilukis seperti di atas ia membawa maksud tertentu..iaitu nombor 1,2,3 dan 4.
menurut  En.zakariah,tidak dinamakan seni jika apa yang dilukis tidak membawa makna apa2..
Kemudian soalan diberikan..

tambah satu garisan dan jadikan gambar dalam bulatan itu menjadi nombor 6..........mula-mula memang pening la..yang aku tau ini no.9 roman..camner plak nak jadikan no.6..huuu..korang tau tak jawapan,?



:-)...jawapan nya ialah




kemudian aktiviti yang sama diulang....bagaimana nak menjadikan simbol ROman itu menjadi nilai 6 dengan kaedah yang sama tetapi jawapan yang berbeza hanya mengunakan satu garisan... cuba?


jawapannya.........ialah..


Kesimpulannya garisan bukan saja garisan  lurus,walaupun garisan itu dilukis berpintal-pintal,terputus,melengkung dan sebagainya...ia masih dianggap sebagai garisan...

AKTIVITI dalam kelas..






ini  bukan origami tapi KIRIGAMI

No comments:

Post a Comment