Monday, October 3, 2011

> TAMADUN ISLAM DAN ASIA

TAJUK 1


PENGENALAN


Perkataan "Tamadun" merupakan perkataan yang sering digunakan menggambarkan tentang kemajuan kebendaan (material) sesebuah masyarakat.Perkataan ini mula diperkenalkan oleh penulis Kristian JURJI ZAIDAN yang menulis tentang tentang sejarah Islam dan sastera Arab.


PENGERTIAN TAMADUN DALAM PELBAGAI BAHASA.


BAHASA LATIN - Civilis,civitas,civis,civilitas = civilization bererti warganegara,undang2 dan pemerintahan Rom.


BAHASA GREEK - Kei yang bermaksud kediaman , Keimelion bererti khazanah @ harta yang disimpan


BAHASA INGGERIS - Civilize bererti membaiki tingkah laku dan keluar dari kehidupan barbarian (primitif) kpd. kehidupan yg. lebih baik.


BAHASA TAMIL - Nakarikam, nakar bermaksud kota, ikam ialah pembentukan bandar.


BAHASA CINA - Wen Ming bererti cerah dan bercahaya,rujuk kpd unsur2 material dan spiritual.


BAHASA ARAB -  Berasal dr. perkataan Arab " Madanna,yamuddhu, madinatan " yg. bererti sifat pembangunan @ perbandaran serta keadaan budi bhs yg t'puji.


TAMADUN MENURUT SARJANA BARAT


1. ARNOLD TOYNBEE - sejenis k'budayaan yg b'kembang di kota dan m'punyai satu sistem masy. yg. dpt. m'bantu manusia menambahkan hasil pengeluaran. 


Ada 4 elemen :- ekonomi,politik,pengetahuan dan seni.


2. A.S HORNBY DAN E.C PARNWELL - meningkatkan percapaian manusia drp. k'munduran dlm. bidang sains,teknologi, politik, moral dsb.


3. J.R STRAYER - amat rapat hubungan dengan perbandaran. Tamadun itu lahir di bandar.


4. J.K FIEBLEMAN - k'pandaian mengeksploitasi material oleh masy.


5. E.B TAYLOR - rangkaian rumit yang m'rangkumi aspek2 keilmuan,k'percayaan, k'senian, nilai moral, perundangan,tradisi dsb.


6. OSWARLD SPENGLER - lebih m'mentingkn k'bendaan - m'bawa k'majuan.


7. WILL DURAT - peraturan masy. yg. m'bantu meningkatkan pengeluaran.- merangkumi 4 elemen :- 




SARJANA ISLAM


1. IBNU KHALDUN - Sekump. manusia yg. mendiami s'bidang tanah yg. m'punyai bekalan ekonomi yg. mencukupi, keselamatan nyawa dan harta yang t'jamin yang m'bolehkan mrk. m'capai k'majuan.


2. MUHAMAD IDRIS ABD. RAUF AL- MARBAWI
- Kehalusan budi org yang hidup di kota,memiliki peraturan yang baik sehingga b'jaya menghasilkan keamanan,kemakmuran dsb.


3. MUHAMAD RASYID REDHA
- Agama ialah asas tamadun kerana peningkatan unsur maknawi (spiritual)  Rasionalnya tamdun dunia ditegakkan b'asaskn. k'percayaan agama.


4. SAYID QUTB
- segala kemajuan yg. dihasilkan oleh sekump. masy.


5. SAID HAWA
- terbahagi 2 :-
a) Tamadun Islam- segala aspek kemajuan yang ditegakkan berlandaskan budaya Islam.


b) Tamadun Jahiliah - kemajuan yang dicapai hanya berunsurkan kebendaan dan tidak mengambil kira unsur kerohanian.


6. UMAR AUDAH AL-KHATIB
- himpunan ilmu pengetahuan, syariat, peraturan tradisi dan moral yg. menunjukkan keadaan pemikiran,ekonomi,akhlak,politik dsb.


7. MUHAMAD AL-BAHIY
- keseluruhan p'hasilan produktiviti yg. menggambarkan nilai keperibadian manusia.

















Sunday, October 2, 2011

> LITERASI NOMBOR

MODEL PENYELESAIAN MASALAH POLYA (1957)


Penyelesaian masalah POLYA terdiri 4 langkah :-

1. Memahami masalah.
2. Merancang strategi.
3. Melaksanakan strategi.
4. Menyemak semula.


 PENDEKATAN HEURISTIK


1. Merangkumi semua bidang penyelesaian masalah baik masalah  teknikal ( rutin ) dan bukan teknikal (bukan rutin).


2. Ia merupakan cadangan dan soalan yang perlu difikirkan pelajar dalam menyelesaikan masalah.


3. Boleh dikatakan sebagai proses memikirkan cara penyelesaian masalah yang kadang kala tidak disedari.


4. Berikut Heuristik yang biasa digunakan dalam Matematik :-


a) Membentuk masalah yang setara.
b) Mengubahsuai masalah
c) Memilih notasi berkesan.
d) Meneroka simetri.
e) Membahagikan kepada kes2 tertentu
f) Menggunakan situasi bercanggah.
g) Menyemak persamaan.
h) Mempertimbangkan kes ekstrim.
i) Membuat Generalisasi.


STRATEGI PENYELESAIAN MASALAH


Ada 7 strategi :-


1. Teka dan uji
2. Menguruskan maklumat, carta, jadual dan graf.
3. Mencari pola.
4. Memudahkan masalah
5. Simulasi/ lakonan
6. Melukis gambarajah.
7. Bekerja secara songsang.


ABAKUS


Apakah yang anda tahu tentang abakus ?

Abukus ialah satu alat yang digunakan untuk membantu dalan pengiraan yang melibatkan 4 operasi asas iaitu +,-,X dan /.


Definisi Abakus


ABAKUS ialah perkataan Latin yang berasal dari perkataan Greek ABAX atau ABAKON (bermaksud 'jadual' atau 'kepingan'). kemungkinan juga abakus berasal dari perkataan ABQ @  ABAK yang bermaksud 'pasir'.















Saturday, August 20, 2011

ASSIGNMENT 20/8/2011 - 24/9/2011

1. PSV3101 EN.ZAKARIAH

TUGASAN 1: BUAT ESEI HURAIKAN KRAF TENUNAN DARI ASPEK2 BERIKUT

  1. PENGENALAN
  2. ALAT/BAHAN
  3. PROSES/LANGKAH-LANGKAH
  4. FUNGSI KRAF
  5. DIMENSI BARU
TENUNAN

Sejarah
           Perkembangan tenunan di Malaysia dipercayai berkaitan dengan pendatang yang kebanyakannya terdiri dari pedagang-pedagang. Pedagang-pedagang dari Jawa, Kepulauan Maluku, Borneo dan Bugis telah memperkenalkan beberapa jenis kain tenunan. Beberapa corak tenunan yang dihasilkan di Terengganu dan di Kelantan misalnya telah diberi nama seperti tempat asal pedagang-pedagang tersebut. Dengan ini terdapat tenunan corak Samarenda (Borneo Timur), corak Bugis dan corak Palembang. Tenunan ini termasuk juga kain corak Muar dari Johor.

           Tenun biasa ialah tenunan yang menghasilkan kain yang sering digunakan oleh golongan masyarakat biasa, terutama tenunan yang dibuat dari bahan benang kapas. Benang sutera juga digunakan tetapi harganya lebih mahal dari tenunan benang kapas. Tenunan kapas juga dipercayai merupakan tenunan pertama yang wujud di Kelantan dan ia lebih dikenali sebagai kain tenun balas dan setuli benang. Corak-coraknya juga sederhana disebabkan benang-benang masih terbatas warnanya. Pada masa yang sama iaitu kira-kira pada awal abad ke -18, masyarakat telah mengenali kain cindai, kain Bugis dan kain Acheh. Akan tetapi penenun tempatan mencipta corak-corak dengan menyusun benang-benang pada anian tanpa meniru kain-kain yang didatangkan dari luar.

Motif & Corak
               Jenis-jenis tenunan ini juga disebut sebagai tenunan bercorak kerana tidak terdapat bentuk motif yang digunakan kecuali ruang, petak dan jaluran. Dari segi penciptaan ragamhias, tenunan ini termasuk dalam bentuk yang paling sederhana.
Ragamhiasnya hanya terdiri dari corak dan sedikit bentuk motif berselitkan benang emas.

                Kain bercorak yang terkenal ialah corak Muar dengan menggunakan warna-warna dari cahaya muda dalam bentuk susunan petak dam.
Warna yang sering digunakan ialah kelabu, merah samar, jingga muda, putih, biru laut, hijau lumut dan kuning susu. Terdapat juga penggunaan caban benang emas yang menghasilkan bentuk motif garis halus atau kesan titik berbunga kecil, bertabur menghiasi ruang dan bidang-bidang bewarna. Bentuk motif yang terdapat pada kain tenun bercorak dikenali sebagai kain corak hujan panas iaitu kesan berkilat disebabkan oleh benang emas. Sedangkan garis lurus yang halus dari benang emas disebut sebagai tenun/songket selit. Kalau selitan ini terdapat pada bahagian kepala kain ia disebut corak beragi.

                  Kain corak Bugis selalunya dihiaskan dengan corak susunan catur yang sederhana tetapi terdapat banyak variasi/ragaman. Ruang kotak lebih kecil jika dibandingkan dengan kain corak Muar. Manakala warna yang digunakan sebagai latar ialah hijau atau merah.

                    Kain corak Samarenda umumnya dipenuhi dengan ruang lebar yang melintang serta berlatarkan warna gelap seperti ungu tua dan hitam sebagai tanah kain. Penggunaan benang loseng yang dicelup ikat akan menghasilkan corak 'tartan' atau bintik ular sawa, juga dikenali sebagai ragi bunga cuai. Beberapa corak lain yang sering dicipta ialah corak berdiri, melintang, mata bilis, siku keluang dan kisi-kisi. Jika dibandingkan corak ini dengan corak yang terdapat pada anyaman memang tidak banyak bezanya. Perbezaan jelas hanya terletak pada bahan asas yang digunakan serta proses penciptaan.


Proses Pembuatan

               Proses penciptaannya mengikut dasar tenunan tetapi tanpa teknik menyulam. Corak-corak kain ditentukan oleh benang-benang loseng yang telah disusun sejak proses mengani. Penggunaan warna benang loseng dan pakan akan menentukan serta menimbulkan corak geometri asli dengan bentuk kotak persegi atau persegi panjang, garis lurus dan melintang.

Teknik dan Proses

Setelah benang dibersihkan dan dimasukkan ke dalam pencelup warna, ia dibilas dengan air dan dijemur hingga kering.
Lapan proses lagi yang terlibat sebelum sesuatu tenunan boleh disiapkan ialah melerai, menganing, menggulung, menyampuk, menghubung, mengarak, menyolek dan menenun.

1. Melerai

Benang yang telah kering dimasukkan ke dalam sejenis alat yang bernama rahak untuk diputarkan pada satu alat yang bernama peleting. Proses ini dipanggil melerai. Terdapat dua jenis rahak, iaitu darwin pakan dan darwin emas. Darwin pakan digunakan untuk benang pakan sahaja. Ia diperbuat daripada buluh dan tali atau rotan. Darwin emas pula digunakan untuk benang emas sahaja dan diperbuat daripada kayu atau dawai kerana benang emas kasar dan berat.

2. Menganing

Benang yang telah menjalani proses melerai dimasukkan ke dalam alat menganing untuk menentukan ukuran panjang benang yang hendak dimuatkan pada alat ini. Biasanya segulung benang pakan atau seloseng yang berukuran 26 - 31 m boleh menghasilkan 12 - 14 helai kain.
3. Menggulung

Benang yang telah dianing akan digulung pada papan gulung mengikut lebar gigi jentera dan panjang losen pada papan gulung yang hendak dipasung. Losen ialah benang yang memanjang pada kek. Kedudukan benang perlu diperiksa setiap tiga kali menggulung untuk memastikan susunan kemas.

4. Menyampuk

Menyampuk ialah proses memasukkan benang losen ke dalam gigi jentera atau sikat. Biasanya, proses ini dilakukan di dalam kek mengarak supaya senang untuk menyampuk benang kepada jentera. Setiap lubang sikat disusukan dua urat benang losen. Pada kedua belah hujung sikat itu disusukkan empat urat benang supaya tepi kain tidak terkoyak apabila disangkutkan pada kayu sumbi kain. Sumbi kain ialah sebatang anak kayu yang mempunyai paku di kedua-dua belah hujungnya. Sumbi kain menjaga tepi kain tenun supaya sama jarak dan tidak berkedut.

5. Menghubung

Menghubung ialah proses menyambungkan benang daripada losen kepada benang yang tertinggal pada jentera. Cara ikatannya dipanggil ubung tindas. Proses ini bertujuan menyambungkan benang losen untuk menenun. Meja kecil dinamakan meja hidangan berukuran 10 cm panjang, 8 cm lebar dan 20 cm digunakan untuk menghubung.

6. Mengarak

Kerja mengarak dilakukan setelah selesai proses menyampuk. Mengarak dilakukan dengan melilit benang asing atau benang karat kepada kayu karat, termasuk benang losen. Jumlah karat yang digunakan biasanya hanya dua karat dan setiap karat mempunyai empat batang anak kayu.

7. Menyolek

Kerja menyolek bunga merupakan kerja yang paling rumit dalam proses menenun kain songket. Cara menyolek reka corak adalah dengan menyusulkan lidi-lidi buluh pada benang losen yang dikehendaki. Biasanya kain songket ditenun dengan teknik tekat tiga atau tekat lima. Jika menggunakan tekat lima, setiap lima unit benang losen, satu benang alas ditolak ke bawah dan benang-benang alas ini disengkang pula dengan belira. Setelah benang losen berada di atas, barulah kamu boleh menyolek dalam pelbagai corak pada benang losen dengan menggunakan lidi buluh. Belira dimasukkan pada setiap lidi buluh tadi mengikut giliran. Belira ditegakkan untuk menyenangkan ikatan benang butang. Butang-butang inilah yang akan menjadikan corak atau motif bunga di atas kain songket. Apabila selesai proses menyongket, benang losen bersama karat-karatnya ditukar ke kek tenun untuk ditenun agar menjadi kain songket.

8. Menenun

Menenun adalah proses terakhir, iaitu benang losen dipangkah oleh benang pakan untuk dijadikan kain. Bagi kain songket bercorak penuh, benang emas dilayarkan melalui torak benang emas untuk menghasilkan sulaman motif bunga atau hiasan reka corak penuh. Bagi kain songket corak melintang atau corak bunga bertabur, benang emas dilayarkan melalui cubaan untuk mendapatkan motif-motif yang dikehendaki. Lazimnya selepas satu benang emas dilayarkan, ia dikepuh (beat) dan diikuti pula dengan melayarkan dua benang pakan. Penenun akan menukarkan benang butang mengikut giliran dan corak yang telah ditentukan. Proses ini diulangi sehingga menghasilkan sehelai kain songket.








TUGASAN 2 : BUAT PERBANDINGAN KRAF TEMBIKAR DAN WAU DARI ASPEK BERIKUT :


  1. PENGENALAN SEJARAH DAN TOKOH
  2. PERANAN DAN FUNGSI
  3. PROSES PENGHASILAN

TUGASAN 3 : HASILKAN PRODUK KRAF WAYANG KULIT KREATIF
  • SAIZ - LEBIH KURANG 16 X 30 CM
  • BAHAN - SESUAI
  • BOLEH DIGERAKKAN
  • BERWARNA HADAPAN DAN BELAKANG
  • KUKUH
  • TAG NAMA DIGANTUNG
** SEMUA INI TUGASAN INDIVIDU


membentuk potongan wayang kult




menebuk lubang sendi bagi menggerakkan wayang kulit



chopstick sebagai pengukuh wayang kulit


dawai digunakan bagi menggerakkan wayang kulit..



wayang kulit dimensi baru


wayang kulit dimensi baru


waaahhh...banyaknya wayang kulit dimensi baru..haah..ini bleh dijadikan contoh...kepada sesapa yg nak buat wayang kulit bleh pilih idea2 nie..harap dapat membantu..







2. PSV3102 EN. JAAFAR

TUGASAN 1: BERDASARKAN JENIS CATANAIR ISLAM TIMOR TENGAH .HURAIKAN ASPEK
                         BERIKUT :-


  1. TOKOH,FALSAFAH,PENGARUH DAN LATAR BELAKANG
  2. TEKNIK DAN LANGKAH-LANGKAH PENGHASILAN
  3. FUNGSI CATAN
  4. APRESIASI

** YANG NIE ASSIGNMENT KUMPULAN DENGAN PAK KU 


PAKKU - 1 DAN 2
AKU - 3 DAN 4




TUGASAN 2 : HASILKAN SATU CATAN AIR BERTEMAKAN ALAM BENDA



  • SAIZ A3 - LEBIH KURANG 28CM X 40CM
  • MEDIA - CAT AIR
  • TEKNIK WASH
  • DIBINGKAIKAN - 3X3X3X6CM
  • KUKUH BERSIH DAN KEMAS
  • LABEL NAMA - DITAMPAL DI HADAPAN BAWAH SEBELAH KANAN.

RUJUK KERTAS TUGASAN


* YANG NIE TUGASAN INDIVIDU








3. ENGLISH PROVICIENCY 

  • BACA HABISKAN MODUL BUAT LATIHAN
4. TITAS

  • BUAT POWERPOINT UNTUK BAHAN ASSGNTMENT PASTU 'PRESENTATION'


                              

HARI KE-3 20/8/2011 ( AKTIVITI 20/8/2011- 24/9/2011 )

Hari ke-3..kehidupan as student..ok la skit...kalau tak serabut..memanjang..nak biasakan diri la katakan..
tapi start jer kelas..alamak ai...ada KUIZ plak dah...mak kau...aper benda pun takda dalam kepala,jahanam dah aku...ambik kau,padan muka aku...soalan simple,tapi dengan maklumat takda dalam kepala...jadi keras kejap tak tau nak buat apa...nak goreng pun tak boleh sebab tanya soalan fakta....dari 12 soalan bleh jawab 2 jer...itu pun entah betul ker tidak..tu la...apasal aku tak study...En.zAkariah dengan senyum sinis jer bagi tau ini baru 20% dari soalan final periksa....WAaaaaa.....

lepas settle kuiz dapat assgntment plak...

harinie jugak dpt markah assignmt lepas konsep seni visual  tulis tangan..- B+  jer..member2 ada yang dapat A-..mm.bangga dengan diorang..aku alhamdullilah kira puas hati la,untuk target aku cuma nak lulus ja...dalam COURSE seni nie...


settle..dari pagi sampai tengah hari  minggu free,minggu ke-2 sambut raya...SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI...





AKTIVITI 31/7/2011 - 20/8/2011

Dalam tempoh nie aku rasa assigntment lebih banyak dari harituh...adoii..dengan tak faham nyer lagi..takper aku try jugak buat..nak buat camner..memang takder jalan...?

ASSIGNMENT ( SUBMIT ) 20/8/2011


1. ENGLISH PROVICIENCY 1- a) TASK 1
                                                          b) TASK 2
2. TITAS - a) SUMBANGAN  

SYEIKH MUHAMMAD IDRIS BIN ABDUL RAUF AL- MARBAWI
&
ABU NASR AL- FARABI

*buat dalam pwrpoint dan esei

3. PSV3101 EN.ZAKARIAH - 

* powerpoint berkumpulan dengan AMIN

4. PSV3102 EN JAAFAR - a)garisan buat dalam lukisan - jenis2 lukisan
                                        b) assgntment esei jenis garisan unsur alam.
                                        c) assign ment tembikar - tembikar Islam dan india dalam
                                            pwerpoint.( aku bahagian falsafah jerk )-berkumpulan

5. LITERASI NOMBOR - a) perbandingan pinjaman dan pembiayaan bank.


Huu..memang maklumat mula2 berterabur...dalam dok salin bleh ada lagi yang tertinggal..apala yang ada dalam kepala otak aku pun tak tau...apapun kali assgntment dapat dilaksanakan dengan baik..alhamdullillah..walaupun saat2 akhir ada lagi maklumat yang baru terima kata kena buat itu kena buat camnie....hadoi..





 ini assignmnet lukisan..LUKIS BENDA ALAM SEMULAJADI...skop pada garisan..






Monday, August 1, 2011

HARI KE-2 30/7/2011

Hari yang paling kelam kabut bagi aku......aper tak nyer,KIV nak print cover Assignment kat IPSAH, assignment sumer dah settle..nak print cover jer...sampai IPSAH time nak print,macam2 hal plak jadi...takleh print sebab takder installer,camner plak aku bleh lupa,..aduhhh,pastu dokumen perjanjian plak takder dan tak lengkap....aduuu...kelam kabut hari ni.....terpaksa kluar cari Cybercafe nak print...yang heran...takder plak tuh....aduuu..time aku kelam kabut nie la tak jumpa Cybercafe...selalunya kalu tak cari...berlambak perasan ader tepi jalan...,...akhirnya jumpa,..settle masalah,..tapi memang tensen..keadaan camni...harap2 tak berlaku lagi...tobat2...

Huh hari nie belajar mengenal konsep Seni..subjek En.Zakariah Abd. Ghani...mm pening jugak mula2,tapi bila diterangkan...alhamdullillah...boleh la paham skit2..


ada satu persoalan bagi mengenal konsep. seni...aktiviti pertama,




Apakah yang kita nampak pada gambarajah diatas,anda mungkin kata garisan,nombor satu dan garis lurus...


Tetapi bila garisan itu dilukis seperti di atas ia membawa maksud tertentu..iaitu nombor 1,2,3 dan 4.
menurut  En.zakariah,tidak dinamakan seni jika apa yang dilukis tidak membawa makna apa2..
Kemudian soalan diberikan..

tambah satu garisan dan jadikan gambar dalam bulatan itu menjadi nombor 6..........mula-mula memang pening la..yang aku tau ini no.9 roman..camner plak nak jadikan no.6..huuu..korang tau tak jawapan,?



:-)...jawapan nya ialah




kemudian aktiviti yang sama diulang....bagaimana nak menjadikan simbol ROman itu menjadi nilai 6 dengan kaedah yang sama tetapi jawapan yang berbeza hanya mengunakan satu garisan... cuba?


jawapannya.........ialah..


Kesimpulannya garisan bukan saja garisan  lurus,walaupun garisan itu dilukis berpintal-pintal,terputus,melengkung dan sebagainya...ia masih dianggap sebagai garisan...

AKTIVITI dalam kelas..






ini  bukan origami tapi KIRIGAMI

Tuesday, July 26, 2011

Interaksi Tamadun Jepun ( assignment)

INTERAKSI CHINA DAN JEPUN
Berlaku secara aman.
Asimilasi Tamadun China dalam Tamadun Jepun telah diperkukuhkan identiti oleh Tamadun Jepun.
Dari segi agama dan tulisan
- agama Buddha diperkembangkan dalam Tamadun Jepun. (Agama Shinto)
- Tulisan Cina menjadi asas kepada pembentukan tulisan Jepun. (Hiragama Kalakana)
Perkembangan intelektual dan kesusasteraan.
- Upacara seperti upacara minum teh dan seni taman.
- Struktur pembinaan bandar.
- Ajaran falsafah Konfusianisme seperti penekanan kepada institusi keluarga.
- Konsep mandat dari Syurga telah memperkukuhkan kedudukan Maharaja Jepun yang dipercayai berasal daripada keturunan Dewi Amaterasu.
- Sistem pemerintahan berpusat


Nilai-nilai Universal Antara Tamadun
1. KETERBUKAAN
-Prinsip bertolak ansur diamalkan dalam menggarap idea dari tamadun lain.
Sbg contoh tamadun Yunani berkongsi peradaban mereka dengan tamadun India,China,Iran.
-Contoh keterbukaan Islam menerima idea luar tetapi menapisnya terlebih dahulu.Kubah masjid berasal dari seni bina Graeco-Roman

2. KESEJAGATAN
-Mengimbangi tamadun dengan sifat semulajadi manusia dan mengiktiraf keistimewaan manusia.
Cth:pengaruh falsafah Yunani terhadap Islam namun perbahasan tentang falsafah dan kekuatan akal tidak dapat menandingi peranan wahyu dalam Islam.
-Keperluan manusia untuk hidup aman damai perlu diiktiraf oleh seluruh tamadun manusia.


PERSAMAAN & PERBEZAAN ANTARA TAMADUN

- Perbezaan ketara adalah dalam aspek teologi.
- Persoalan etika kurang mencetuskan kontroversi antaranya:

1. Alam sekitar-hidup harmoni dengan alam.
2. Keluarga-asas pembentukan masyarakat
3. Komuniti-menentukan personaliti dan identiti manusia.
4. Kerajaan-moral/akhlak sangat penting,para sarjana spt Moh-Tze,Kautilya,Mawardi membincangkannya dlm buku masing-masing
5. Ekonomi-moral semesta
6. Pendidikan-pembinaan sifat-sifat manusia
7. Kesihatan-pandangan dan pendekatan holistik

RUJUKAN ASSIGNMET DEFINISI KONSEP SENI VISUAL

 http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_arts
http://arthistory.about.com/cs/reference/f/visual_arts.htm

http://esenivisual.blogspot.com/2008/08/konsep-seni-visual.html
http://mforum.cari.com.my/archiver/?tid-159738.html
http://www.who2.com/pablopicasso.html
http://s4g09jjlook-ppc.blogs.smjk.edu.my/

Thursday, July 21, 2011

SEJARAH LUKISAN


PENGENALAN

Sejarah lukisan mencapai kembali semasa ke artifak dari manusia pra-sejarah, dan menjangkau semua budaya. Ia melambangkan tradisi yang berterusan, walaupun secara berkala terganggu dari Antikuiti. Merentasi budaya, dan merentang benua dan beribu-ribu, sejarah lukisan sungai berterusan kreativiti, yang berterusan ke dalam abad ke-21. Sehingga awal abad ke-20, ia bergantung terutamanya kepada motif perwakilan, agama dan klasik, dan selepas itu lebih banyak masa pendekatan semata-mata abstrak dan konsep yang diperolehi memihak.

Perkembangan lukisan Timur sejarah selari orang-orang yang dalam lukisan Barat, secara umum, beberapa abad yang lalu.Seni Afrika, seni Islam, India seni,seni China, dan seni Jepun masing-masing mempunyai pengaruh yang besar ke atas seni Barat , dan, akhirnya, begitu juga sebaliknya.

Pada mulanya berkhidmat tujuan utilitarian, diikuti oleh imperialis, naungan swasta, sivik, dan agama, Timur dan Barat lukisan kemudian ditemui penonton dalam bangsawan dan kelas menengah. Dari era moden, Zaman Pertengahan melalui pelukis Renaissance bekerja untuk gereja dan golongan bangsawan kaya. Bermula dengan artis-artis era Baroque menerima komisen swasta dari kelas menengah yang lebih berpendidikan. Akhir sekali di barat idea "seni kerana seni itu" mula mencari ungkapan dalam karya pelukis Romantik seperti Francisco de Goya, John Constable, dan JMW Turner. Pada abad ke-19 kebangkitan galeri seni komersil yang disediakan naungan pada abad ke-20.

Lukisan Timur

Sejarah lukisan Timur termasuk pelbagai besar pengaruh dari pelbagai budaya dan agama. Perkembangan lukisan Timur sejarah selari orang-orang yang dalam lukisan Barat, secara umum beberapa abad sebelum.Seni Afrika, seni Islam, seni India, seni Korea, seni Cina, dan seni Jepun  masing-masing mempunyai pengaruh penting ke atas seni barat, dan sebaliknya.

Lukisan Cina adalah salah satu tradisi yang berterusan yang tertua seni di dunia. Lukisan terawal tidak perwakilan tetapi hiasan; mereka terdiri daripada corak atau reka bentuk dan bukannya gambar. Tembikar awal telah dicat dengan pilin, zigzags, titik, atau haiwan. Ia hanya semasa Tempoh negeri yang berperang (403-221 SM) bahawa artis mula mewakili dunia di sekeliling mereka. Lukisan Jepun adalah salah satu seni yang tertua dan paling halus , merangkumi pelbagai genre dan gaya. Sejarah lukisan Jepun adalah satu sejarah yang panjang sintesis dan persaingan antara estetika asli Jepun dan adaptasi idea-idea yang diimport. Sejarah lukisan Korea bertarikh kira-kira 108 M, apabila ia mula-mula muncul sebagai bentuk yang bebas. Antara masa itu dan lukisan dan lukisan dinding yang muncul di makam dinasti Goryeo, telah penyelidikan sedikit. Mencukupi untuk mengatakan bahawa sehingga dinasti Joseon pengaruh utama adalah lukisan Cina yang walaupun dilakukan dengan landskap Korea, ciri-ciri muka, topik Buddha, dan penekanan terhadap pemerhatian angkasa selaras dengan pembangunan pesat astronomi Korea.
China, Jepun dan Korea mempunyai tradisi yang kuat  dilampirkan kepada seni kaligrafi dan koreografi (begitu banyak yang  biasanya dilihat sebagai lukisan). Jauh timur lukisan tradisional adalah dicirikan oleh teknik berasaskan air, realisme yang kurang, mata pelajaran "elegan" dan digayakan, pendekatan grafik untuk gambaran, kepentingan ruang putih (atau ruang negatif) dan pilihan utama untuk landskap (dan bukannya angka manusia) sebagai mata pelajaran .Dakwat dan warna pada sutera atau skrol kertas, emas lakuer juga medium biasa dalam karya seni dicat Asia Timur. Walaupun sutera adalah medium yang agak mahal untuk cat atas pada masa lalu, ciptaan kertas semasa  Abad ke-1 oleh Cai Lun Han mahkamah sida-sida yang disediakan bukan sahaja medium yang murah dan meluas untuk menulis, tetapi juga medium yang murah dan meluas untuk lukisan (menjadikan ia lebih mudah kepada orang ramai).

Ideologi Konfusianisme, Daoism, dan Buddha memainkan peranan yang penting dalam seni Asia Timur. Pelukis zaman pertengahan Dinasti Song seperti Lin Tinggui dan Luohan Haram  (ditempatkan di dalam Galeri Smithsonian Freer of Art) abad ke-12 adalah contoh hebat idea Buddha yang digabungkan ke dalam karya seni Cina klasik. Dalam lukisan kedua pada sutera (imej dan perihal yang diperuntukkan dalam pautan), botak Buddha Luohan digambarkan dalam suasana yang praktikal mencuci pakaian di sungai. Walau bagaimanapun, lukisan itu sendiri visual yang menakjubkan, dengan Luohan digambarkan secara terperinci kaya dan cerah, warna legap berbeza dengan persekitaran yang berjerebu berhutan, coklat, dan hambar. Juga, memanjat pohon diselubungi kabus berpusar, menyediakan bersama "ruang negatif" yang disebutkan di atas dalam Seni Asia Timur.

Di Japonisme, artis abad ke-19 lewat seperti Impressionists, Van Gogh, Henri de Toulouse-Lautrec dan Whistler mengagumi tradisional Jepun Ukiyo e-artis seperti Hokusai dan Hiroshige dan kerja-kerja mereka telah dipengaruhi olehnya.

PENGENALAN SENI VISUAL


PENGENALAN SENI VISUAL

A) PENGERTIAN SENI VISUAL
Menurut kamus dewan seni membawa maksud Halus iaitu kecil, elok, tipis dan halus, enak di dengar iaitu mengenai suara, comel bentuk badan manakala .

seni,II: membawa maksud karya termasuklah sajak, lukisan, muzik dan lain lagi yang dicipta dengan bakat atau kecekapan dan hasil daripada sesuatu ciptaan. Visual pula dari segi bahasa bermaksud tampak iaitu yang boleh dilihat melalui deria penglihatan. Terdapat juga istilah seni rupa, seni halus, seni lukis dan seni reka.

Dalam Ensiklopedia Malaysiana (1996 ) ialah satu istilah yang digunakan bagi sesuatu yang indah-indah pada pandangan pacaindera manusia samada melalui penglihatan atau pendengaran.

Menurut buku Fine art in Islamic civilization (1981),pemikir islam iaitu imam Al- Ghazali memperkatakan bahawa seni itu indah melalui pandangan kecantikan dan keindahan.

Oleh itu penjelasan konsep seni visual bolehlah didasarkan kepada beberapa aspek pernyataan diri ( self expression), pengalaman dan sensasi visual dan sentuh samada dalam bentuk 2D dan 3D.

B) PENGKELASAN SENI VISUAL

Seni visual boleh dibahagikan kepada dua jenis penghasilan iaitu pengkaryaan dan perekaan.

I) Pengkaryaan
Ialah penghasilan seni halus dalam bentuk 2D dan 3D. Kebanyakan bahan-bahan yang terhasil menggunakan media dan teknik konvensional iaitu alatan dan media asas dan kurang menggunakan bantuan teknologi. Contoh pengkaryaan ialah Lukisan, catan, seni cetak dan arca.




II) Perekaan
Ialah penghasilan 2D dan 3D yang lebih banyak menggunakan teknik dan media baru berteraskan teknologi. Contoh perekaan ialah grafik dan multimedia ( komunikasi visual), reka bentuk teknologi seperti rekaan industeri ( automobil, logam halus, tekstil dll ) dan reka bentuk persekitaran seperti seni hiasan dalaman & seni lanskap.


C) PERANAN SENI VISUAL

Peranan yang dimainkan oleh seni visual boleh dilihat dari dua aspek yang utama iaitu psikologi dan sosiologi.



I) Peranan psikologi
Peranan psikologi dilihat dari segi perkembangan dan pembentukan diri individu berdasarkan kepada perkembangan sensitiviti, emosi, kreativiti, dan ekspresi yang berlaku dalam diri individu melalui aktiviti seni visual.

Sensitiviti pula merupakan kepekaan dan kebolehan membuat pertimbangan dan persepsi dari segi sosial serta estetik. Pembelajaran SV, aktiviti dan apresiasinya dapat memantapkan kepekaan,sensibility ( kebolehan untuk merasa dan menghayati)

Emosi ialah keupayaan melahirkan idea, rasa hati,membuat pertimbangan dan pernyataan diri. . Pembelajaran SV, aktiviti dan apresiasinya dapat membangkitkan perasaan dan memantapkan sensibility, mencorak perlakuan perasaan yang semulajadi seperti rasa cinta atau rasa takut.

kreativiti, boleh dilihat dari diri individu yang mempunyai daya kreatif. Individu ini berupaya mengubah dan mentafsir semula sesuatu benda yang ada kepada penghasilan yang lebih menarik.Individu ini sensitif kepada masalah di sekelilingnya, yang kemudiannya bertindak mencari jalan keluar dalam bentuk penghasilan. Penghasilannya yang dilakukannya adalah melalui daya kreatifnya berdasarkan keupayaan dan kehendaknya untuk mengubah sesuatu keadaan supaya lebih sempurna. Individu ini juga berupaya bertindak berdasarkan kebolehannya menyesuaikan sesuatu keadaan kepada sesuatu keadaan yang lebih baik. Pembelajaran SV, aktiviti dan apresiasinya dapat memantapkan keupayaanmembuat dan merekacipta, menjadikan individu lebih imaginatif dalam pengkaryaan dan perekaan.

Ekspresi ialah tindakbalas emosi hasil daripada interaksi atau komunikasi dengan persekitaran, orang lain,masyarakat, peristiwa dan benda. Pembelajaran SV, aktiviti dan apresiasinya dapat memantapkan pengucapan, curahan idea, gambaran pemikiran dan perasaan, menggambar, memberi makna menerusi perkataan, pergerakan, arahan dan symbol. Selain itu ia dapat memberikan kepada individu berkomunikasi idea, perasaan dan emosi.



II) Peranan sosiologi
Peranan SV dalam membentuk dan mengembang budaya setempat dan sejagat ( seni dan masyarakat ). Antara peranan SV :

Nasionalisme - Falsafah,pemikiran, manifestasi, idea, individu atau kumpulan dalam menyebar dan membangkit nilai, semangat dan perasaan melalui SV. Pembelajaran SV, aktiviti dan apresiasinya dapat membangkitkan semangat kebangsaan dan sayangkan Negara.Contoh hasil karya yang memaparkan unsur nasionalisme ialah Tugu Negara (arca) dan juga potret-potret pemimpin negara.

Persekitaran- Kesedaran nilai persekitaran, unsur keselesaan dan keharmonian dalam SV. Pembelajaran SV, aktiviti dan apreasiasinya dapat mengukuhkan kepekaan dan sesitiviti terhadap kepentingan sekeliling yang memberi kesan kepada kehidupan. Antara contohnya Rumah rakit – Kuala Lipis karya Peter Harris dan Waktu Pagi Di Kampung, karya Lai Foog Mooi, reka bentuk lanskap dan hiasan dalaman.
Rumah rakit- Kuala Lipis

Propaganda- SV sebagai saluran untuk menyampaikan dan menyebar idea, hasrat atau kepercayaan, pengaruh dan kuasa. Contohnya Poskad kepada Dunia, karya Awang Damit Ahmad.
Poskad kepada dunia (1990)

Ritual / upacara- SV dalam melaksanakan ritual/upacara sesuatu budaya dan adat resam
dalam aktiviti kehidupan masyarakat. Kebanyakan hasil karya adalah berbentuk 3D atau arca. Contohnya Patung Jah Hut dan Mah Meri, yang menjadi patung penyembahan orang-orang asli di Pahang dan Selangor.

Spiritual – SV untuk ketenangan, kepuasan dan keselesaan. Hasil karya yang dihasilkan adalah untuk kepuasan pelukis dari cetusan dalaman diri pelukis itu sendiri. Contohnya, Semangat Bumi, Air, dan Udara, karya Patrick Ng Kah Onn.

Pengeluaran- Hasil seni SV berasaskan kepada faktor cita rasa, gaya, fungsi dan kegunaan. Pembelajaran SV, aktiviti dan apresiasinya dapat menghasilkan mutu pengkaryaan dan perekaan yang berkualiti dengan nilai keindahan yang tinggi. Kebanyakan hasil karya berunsur pengeluaran adalah bertujuan dikomersialkan. Contohnya penghasilan batik dan songket.

Pemujukan- Hasil SV berkeupayaan membentuk empati dan tarikan. Contoh-contohnya yang jelas ialah papan billboard dan poster.

Perniagaan dan perdagangan- Pembelajaran SV, aktiviti dan apresiasinya dapat menghasilkan barangan yang sangat berpotensi untuk perniagaan dan perdagangan. Antara contoh yang jelas ialah bidang pembungkusan.

D) PENGALAMAN ESTETIK

Dapat membina kepekaan dan pertimbangan dalam diri individu, masyarakat dan persekitaran.Terbahagi kepada

Pengalaman langsung- Melalui proses membuat atau proses penghasilan produk seni. Melalui penglibatan deria. Antara yang terlibat ialah pelukis, pengarca, pandai tukang dan sebagainya.

Pengalaman intelektual- Melalui kajian, penerokaan, eksperimen dan dapatan dari pelbagai sumber dan maklumat dalam proses penghasilan produk seni.
Melalui penguasaan maklumat daripada pelbagai sumber yang mendalami tentang konsep, falsafah dan nilai. Kebanyakan yang terlibat ialah para pengkritik, penggiat seni pengkaji dan individu yang sentiasa mengambil tahu tentang perkembangan bidang yang berkaitan dengan seni.










PENDEKATAN SEJARAH DAN KRITIKAN SENI VISUAL

Pendahuluan

Seni

Seni adalah suatu ciptaan ataupun ekspresi akan sesuatu yang dianggap indah. Seni memenuhi keperluan-keperluan naluri estetik dan fizikal manusia yang dipengaruhi oleh faktor-faktor keagamaan, kebudayaan, ruang, masa dan keadaan yang tertentu. Hal ini telah melahirkan kepelbagaian pengertian seni seperti tradisi, moden dan pascamoden, mengikut zaman dan masyarakat yang tertentu. Penghayatan dan penghargaan terhadap seni lazimnya mengambil kira aspek-aspek formal, makna dan konteks penghasilan sesuatu karya. Seni juga mempunyai pelbagai peranan yang bersifat psikologi dan sosiologi.


Secara umum, seni berkaitan dengan hal-hal mengenai keindahan atau estetika yang merangkumi aspek-aspek jasmani dan kerohanian individu mahupun masyarakat. Seni ditakrifkan sebagai suatu ciptaan ataupun ekspresi akan sesuatu yang dianggap indah, terutamanya dalam bentuk visual (Hornby, 1974: 43). Seni juga disifatkan sebagai suatu kegiatan atau proses penciptaan yang memerlukan kemahiran serta pengetahuan untuk melahirkan idea dalam bentuk yang nyata (Martin, 1986: 12). Hauser berpendapat, seni adalah komunikasi (1959). Herbert Read pula menjelaskan bahawa seni adalah penciptaan bentuk-bentuk yang menyenangkan. Seni adalah penjelmaan rasa estetika (1959: 16).


Seni Visual

Seni visual merangkumi aspek pengkaryaan yang dihubungkan dengan disiplin seni halus, dan perekaan, yang meliputi bidang-bidang komunikasi visual, reka bentuk teknologi, dan reka bentuk persekitaran. Ringkasnya, ia merangkumi seni lukis dan seni reka. Karya seni visual ialah suatu ekspresi visual akan sesuatu idea ataupun pengalaman yang dibentuk menerusi penggunaan sesuatu bahan ataupun medium dengan menggunakan teknik-teknik yang tertentu. Pengkarya dan pereka lazimnya memilih bahan yang sesuai dengan idea ataupun perasaan yang ingin disampaikannya. Khalayak menikmati karya seni visual apabila bahan yang digunakan pengkarya dengan cara-cara tertentu membolehkan sesuatu objek atau persembahan itu difahami ataupun digunakan mereka.


Karya seni visual yang terbentuk menerusi kombinasi bahan-bahan berbeza disebut bahan campuran ataupun mixed media. Selain daripada fotografi dan filem yang dirintis pada abad kesembilan belas, menjelang pertengahan abad kedua puluh, teknologi moden telah menghasilkan media seni visual yang baru seperti video dan komputer. Sebagai suatu bentuk komunikasi, seni visual menyampaikan pelbagai maksud yang bertolak daripada pemikiran, perasaan, dan pengamatan (Preble, Preble dan Frank, 1999).

Perkembangan budaya dan masyarakat telah banyak mempengaruhi bentuk seni visual, justeru melahirkan beberapa istilah seni yang penting. Sebagai contoh, istilah-istilah seni halus dan seni gunaan telah muncul pada abad ke-18. Seni halus merujuk kepada penghasilan seni yang berasaskan konsep keindahan ataupun estetika, dan merangkumi bentuk-bentuk seni seperti catan, lukisan, arca, cetakan, seni bina, puisi dan muzik (Osborne, 1979: 407), sementara seni gunaan pula merujuk kepada seni berasaskan fungsi seperti produk-produk seni grafik, tekstil, seramik, seni industri, fesyen, fotografi, seni logam halus, seni reka hiasan dalaman, seni landskap, multimedia dan animasi.



Di samping seni halus dan seni gunaan, terdapat juga istilah-istilah seni tradisi, seni keagamaan, seni moden dan seni pascamoden. Seni tradisi lazimnya disifatkan sebagai bentuk-bentuk seni yang diwarisi oleh sesebuah bangsa dengan penampilan ciri-ciri tertentu yang boleh mencerminkan identiti masyarakat tersebut. Sebagai contoh, identiti dalam kesenian tradisi Melayu seperti seni ukir, seni tekstil dan anyaman dapat dihayati menerusi keseragaman motif-motif dan maknanya. Seni keagamaan pula mendukung prinsip-prinsip agama tertentu dan ia berbeza di antara satu dengan yang lain lantaran setiap agama memiliki konsep, tatacara, kaedah dan prinsip yang tersendiri.

Kepelbagaian ruang lingkup seni, sama ada dari segi bentuk, makna, teknik, bahan, dan hubungannya dengan konteks penghasilan, termasuklah pengkarya dan persekitaran, serta penghayatan khalayak terhadapnya menjadi perkara-perkara asas kepada bidang Sejarah Seni Visual. Justeru itu, Sejarah Seni Visual adalah suatu bidang ilmu yang mengkaji perkembangan tamadun manusia menerusi penelitian terhadap kerja-kerja seni.

a) Konsep dan Kaedah Sejarah Seni Visual

(i) Maksud Sejarah Seni Visual


Keluasan pengertian dan skop seni visual memungkinkan bidang Sejarah Seni Visual juga muncul sebagai suatu disiplin ilmu mempunyai skop, peranan, dan cabang-cabang yang luas. Sejarah Seni Visual tidak hanya terbatas kepada persoalan atau pengkajian tentang bentuk-bentuk seni, sebenarnya sejarah seni melibatkan apa-apa jua yang berkaitan dengan kerja seni itu sendiri, termasuklah tentang pengkarya: pelukis dan pereka, bentuk, stail atau gaya, proses, teknik, bahan, makna, pemilik, penaung, persepsi, tanggapan, peranan, dan kemungkinan-kemungkinan yang terhasil akibat daripada kewujudan karya seni itu.

Budaya visual yang pelbagai bentuk dan rupa terhasil berlandaskan pelbagai pengalaman yang merentasi ruang dan jarak waktu yang tertentu. Dalam konteks ini, Sejarah Seni Visual pada dasarnya menerokai akan apakah faktor-faktor pencetus terhasilnya karya, akibat atau kesan, peranan, fungsi, nilai, makna, serta persepsi masyarakat terhadap sesuatu karya. Oleh kerana penghasilan karya seni itu turut berhubung dengan bidang-bidang ilmu dan kebudayaan yang luas, justeru itu bidang Sejarah Seni Visual juga dilihat sebagai suatu bidang kajian yang berkait dengan bidang-bidang ilmu dan profesion lain. Sejarah Seni Visual juga dilihat sebagai suatu disiplin kemanusiaan yang menerangkan peranan seni dalam kehidupan manusia (Zakaria Ali, 1989; Muliyadi Mahamood, 1993; Pointon, 1994; Tansey dan Kleiner, 1996).


Tujuan Sejarah Seni Visual

Penghayatan terhadap sejarah memungkinkan khalayak mengetahui peristiwa masa lalu sebagai asas untuk memahami situasi masa kini. Jika sejarawan memahami masa lalu dengan mengkaji fakta-fakta peristiwa, sejarawan seni visual pula berusaha untuk memahami masa lalu menerusi karya-karya seni. Dalam konteks ini, karya seni visual menjadi dokumen-dokumen sejarah yang merakamkan akan masa atau era yang menghasilkannya, sementara apresiasi atau penghayatan seni yang menjadi dasar bidang Sejarah Seni Visual bertindak sebagai asas untuk memahaminya. Selain daripada memperjelaskan akan bentuk, makna, dan fungsi sesuatu karya, Sejarah Seni Visual juga melihat akan perubahan-perubahan persepsi, fungsi, mahupun makna yang berlaku ke atas sesuatu karya itu, contohnya dengan mengkaji faktor-faktor yang mewujudkan sesuatu perubahan (Pointon, 1994; Tansey dan Kleiner, 1996).

(ii) Kaedah Sejarah Seni Visual

Dalam bidang Sejarah Seni Visual, karya seni merupakan dokumen sejarah atau sumber primer yang penting, sementara apresiasi atau penghayatan seni menjadi asasnya. Kaedah mendekati atau menganalisis karya seni boleh dilakukan dengan mengajukan beberapa soalan asas tentang karya yang sedang dikaji ataupun dihayati.

Misalnya, ia boleh dimulai dengan bertanya apakah objek itu?; untuk siapa ia dibuat?; ia dibuat daripada apa?; bagaimana keadaannya sekarang?; adakah ia satu-satunya objek sedemikian?; apakah maksudnya?; apakah yang cuba disampaikan?; bagaimanakah ia dipersembahkan?; dan siapakah yang menghayatinya?. Atau, ia boleh dimulakan dengan soalan siapakah pembuatnya?; di mana ia sekarang?; bagaimana ia berada di tempatnya kini?; bila ia sampai di tempatnya kini?; siapa yang mendapatkannya?; mengapa?; berapakah harganya?; siapa pemilik asalnya?; siapa yang menghayatinya? (Pointon, 1994: 61). Persoalan-persoalan asas ini menjadi dasar dalam mengenali serta memahami sesebuah karya seni itu dengan lebih dekat dan bermakna. Ini yang ditegaskan oleh Hauser dalam tulisannya, bahawa dalam usaha memahami karya seni, kita tidak terus menerangkannya, tetapi cuba menyesuaikan diri kita dengannya.

Berbicara tentang karya seni, Hauser menulis:

”We do not go straight towards them, but circle around them. Each generation sees them from a different point of view and with a fresh eye; nor is it to be assumed that a later point of view is more apt than an earlier one. Each aspect comes into sight in its own time, which cannot be anticipated or prolonged; and yet its significance is not lost, for the meaning that a work assumes for a later generation is the result of the whole range of previous interpretations.” (Hauser, 1959 in Fernie, 2001: 205).

Secara umumnya, pengkajian terhadap karya seni perlu mengambil kira aspek-aspek bentuk (aspek-aspek formal, termasuklah pengolahan karya dan gaya penampilan) dan makna (ikonografi: tersurat dan tersirat). Penelitian terhadap bentuk dan makna ini pula dihubungkan dengan konteks penghasilan sesuatu karya, misalnya aspek-aspek period atau masa: sejarah dan kebudayaan.
Dalam mengkaji bidang sejarah seni umumnya perlu mengetahui tentang bagaimana sesebuah karya itu diolah dan dihasilkan. Dalam proses pengolahan inilah 3 kaedah yang digunakan iaitu:
Idealisasi – merujuk kepada unsur kepercayaan / keagamaan. terdapat banyak pada imej-imej keugamaan. Pengolahan dibuat menggunakan perkiraan dan formula) untuk maksud menyampaikan rasa keunggulan, penataan secara hieratik, melibatkan exaggeration sama ada dari aspek idea mahu pun form
Representasi-merujuk kepada perlambangan. menyatakan tentang keperihalan sifat dan ciri sesuatu kualiti hal yang mujarad seperti berat atau isipadu sesuatu objek tanpa sebenarkan menekankan sifat luaran.Oleh itu ia melibatkan satu perlambangan aspek mujarad bagi maksud menginterpretasi tentang perkara yang bukan objek. Dalam banyak keadaan, sasaran pengambarannya lebih mengutamakan aspek yang elemental dan primeval

Stailisasi - merujuk kepada bahan dan teknik yang digunakan dalam sesuatu karya atau perekaan. pertimbangan imej dibuat dengan mengambil kira aspek ciri bahan yang digunakan dan rupa yang akan diserasikan dengan keseluruhan reka bentuk. Pendekatannya lebih berkait dengan masalah rekaan (design issues). Contohnya ialah, gambar dalam motif.



a. Gaya penampilan
Teknik penggambaran menyentuh soal gaya dan bagaimana imej dipersembahkan kepada umum. Pada amnya, terdapat tiga kaedah utama yang boleh mengarah kepada penekanan gaya penampilan iaitu:
· Realistik-karya yang menggambarkan sepertimana objek/situasi asal melibatkan imitasi, peniruan daripada bentuk asal.Contoh Gadis Melayu, Potret Diri (Mohd.Hoessien Enas),



· Separa abstrak-Mengubah bentuk asal kepada unsur yang sukar difahami tetapi masih boleh dikenali unsur-unsur asal.Contoh Girl Before a miror (Pablo picasso), Hang Tuah Hang Jebat (Ismail Mustam)


· Abstrak- karya yang melambangkan keseluruhan imej yang sukar difahami , dikenali sebagai mujarad,niskala,kabur, tetapi pengkarya lebih mementingkan simbol,bentuk dan warna,Contoh Pago-pago (A.Latiff Mohidin), Gunung Ledang (Syed Ahmad Jamal)


Tuesday, July 12, 2011

YEAR 1

INSTITUT PENDIDIKAN GURU 
KAMPUS SULTAN ABDUL HALIM
08000 SUNGAI PETANI, KEDAH DARUL AMAN

Pensyarah
1.PSV - En. Zakariah Abd. Ghani  : 013-4390323
2. PSV - En Jaafar mahmud : jeff_ipsah@yahoo.com ; 013-5092118
3.TAMADUN ISLAM & ASIA - Dr. Abdul Rahman Abdullah ; drrahman69@yahoo.com
                                                   019-4585473
4. LITERASI NOMBOR - Pn. zainab Bee ; 019-4736917
5. ENGLISH :- Mdm Ng Sie EE ; 012-5875922


SEMESTER 1

Sabtu 2/7/2011
- First day class, sampai jer IPSAH nampak ramai guru2 pelatih  lari turun ke padang.."Apehal ler plak nie.." (dalam hati...) Owh..baru aku teringat..Larian 1 Malaysia...mm.kalau nak ikut aku pun kena jaga keselamatan kat sekolah harini..Wakakak...tapi nak buat camna kena datang kelas..mm tua2 baru nak start belajaq balik...biasala...park jer motor..jumpa member2 seangkatan..tapi course lain la..course Math..."Huh jammed plak pagi2 nie,"....sorang member ngeluh..Aku dah rasa dari mula2 daftar  Sabtu 11 Jun ..masa nak balik sangkut jammed sejam baru leh kluar dari Sg.Petani....huh tak sanggup aku...

Masuk kelas, aku sorang jer laki..mana  yang lain..bler bler... pompuan penuh...hah sudah...10 saat..Cik Mat masuk..huh...Merangkap Class Leader group( i) Pengajian seni....selang berapa minit..masuk lagi 3 orang member laki lagi...Din,Cik Mat,aku,Amin,dengan pak ku....memang sekepala.

huh dari pagi sampai petang...memang sarat dengan maklumat...ada 4 subjek

  1. Pendidikan seni Visual
  2. Tamadun Islam dan asia
  3. English
  4. Literasi Nombor

Pening jugak nak fahamkan input yang lecturer terangkan ....takper plan2 esok, paham ler aku..
waarhhh..dah dapat kerja kursus....

Kerja kursus

1.PSV :- tiru hasil karya menggunakan cat air
             a) China
             b) Eropah

2. PSV :- buat satu esei - berserta gambar mengenai topik 1 (500 p/perkataan *tulis tangan..!!)

       a) Definisi konsep seni visual
       b) Definisi konsep PSV
       c) serta gambar2 yang sesuai
* Pandangan dan pendapat tokoh seni seluruh dunia

3. ENGLISH :-  * Topik 1 & 2 ( Do exercise )
                            Topik 3 & 4 ( Read )

4. TAMADUN ISLAM DAN ASIA :- cari Interaksi Tamadun Jepun

Start research..


A Cold Bird on a Snowy Tree

ID: RPD-CJ004
Artist: Chen Jun
Date: 1985
Size: 71 x 16 in. with mounting
Hanging scroll, ink and color on paper, mounted on satin, in the style of Li Di (1100-97)





Pelukis kontemporari Cina kami mengekalkan tradisi 1,500 tahun artis terbaik di China: mempelajari kaedah tuan-tuan lama dengan mentakrifkan semula karya-karya mereka. Kebanyakan lukisan yang dibentangkan di dalam galeri ini dicat pada sutera dan dilekapkan dalam format tatal tradisional, sama ada sebagai tatal tangan atau tatal tergantung. Setiap yang paling halus dalam komposisi, indah di brushstrokes dan estetik dalam pembentangan. Kerana setiap lukisan menggambarkan bagaimana artis-artis kita mengelakkan kedua-dua ekstrim individualisme dan permohonan membosankan kaedah lukisan Jakarta Wedding. Sebaliknya, mereka mengikuti Enam Prinsip-prinsip yang ditubuhkan oleh pengasas kritikan seni Cina, Xie He (500-535), untuk memaksimumkan kesempurnaan setiap kerja. Koleksi walaupun beberapa keping seni Cina klasik mengatakan banyak tentang anda. Apabila anda mengumpul salah satu lukisan klasik China yang terkenal kami, anda mengambil bahagian dalam tradisi yang paling halus seni Cina. Nilai setiap lukisan dijamin untuk meningkatkan sebagai lalat masa oleh.

 Red Lotus

Product ID: DA-DKC010
Artist: Deng Kecheng (1959-)
Date: 2005
Size: 12.5 x 17 in. with mounting
Ink and color on paper, mounted on satin, ready for framing.





Lukisan Cina bunga simbolik dalam pendirian tertentu di pusat emosi budaya estetik Cina. Dalam masyarakat moden Cina lukisan bunga simbolik masih ditafsirkan sebagai ungkapan emosi tertentu dan diberikan sebagai hadiah untuk menyampaikan pelbagai sentimen. Sebagai contoh, buluh personifies bijaksana; plum menandakan orang yang terhormat dan fajar musim bunga atau harapan; kesucian lotus yang berkaitan dengan ketuhanan; orkid mewakili ditapis, orang yang mulia, atau cantik dan Peony adalah simbol kekayaan dan nasib yang baik.

 Sabtu 11/7/2011
Dah start buat assignment lecturer kasi....mm aku start dengan  
Kerja kursus

1.PSV :- tiru hasil karya menggunakan cat air
             a) China
             b) Eropah

try lukis karya seni Cubism dari eropah dan seni klasik China ..



 

Lukisan: Cubism

Apa yang bermula sebagai sebuah gerakan seni avant-garde telah menjadi salah satu contoh bentuk seni untuk memecahkan acuan konvensyen, revolusi lukisan dan arca Eropah hingga ke abad ini, dan mula-mula dibangunkan antara 1908 dan 1912 semasa kerjasama antara Georges Braque and Pablo Picasso dengan pengaruh dari karya-karya Paul Cezanne dan seni Tribal. Walaupun gerakan itu sendiri tidak jangka masa panjang, mula letupan besar-besaran Kreatif mempunyai kesan dalam jangka masa panjang dan memberi tumpuan kepada konsep asas bahawa intipati objek hanya boleh ditawan dengan menunjukkan daripada pandangan secara serentak.

Pergerakan ini telah mencapai kursus "pada akhir Perang Dunia Pertama dan mempengaruhi kualiti ideal yang sama di dalam Precisionism, Futurism, dan pergerakan ekspresionis wakil lukisan karya Cubist, objek patah dan dipasang semula dalam cara yang abstrak, dan dia mewakili tertakluk kepada pelbagai mata pandangan dan bukan perspektif tertentu. permukaan bersilang pada sudut seolah-olah rawak untuk menghasilkan tidak mahu menggunakan akal sebenar mendalam, dengan latar belakang dan objek interpenetrating antara satu sama lain, dan mewujudkan ciri-ciri ruang cetek Cubism.

Pengkritik seni Perancis Louis Vauxcelles menggunakan istilah Cubism pertama, dan ia adalah selepas melihat kerja-kerja seni oleh Braque, istilah ini digunakan secara meluas, walaupun pencipta berhenti menggunakan istilah untuk beberapa lama. Pergerakan Cubist berkembang dari Perancis pada masa ini dan menjadi sebuah gerakan yang popular dengan cepat bahawa pengkritik mula merujuk kepada Cubist sekolah artis yang dipengaruhi oleh Braque dan Picasso, banyak artis Cubism ke arah yang berbeza, manakala penjenayah yang telah melalui beberapa fasa sebelum 1920 .

Sebagai Braque dan Picasso bekerja untuk memajukan lagi bersama konsep mereka, yang telah melalui beberapa fasa berbeza dalam Cubism, yang memuncak di kedua-dua analisis dan Cubism sintetik. Dengan Cubism Analytic, telah mencipta gaya yang diperbadankan padat berpola hampir monokrom permukaan garis alamat yang tidak lengkap dan bentuk dimodelkan untuk bermain menentang satu sama lain, fasa pertama yang dibentangkan sebelum swing Cubism penuh seni. Sesetengah sejarawan seni telah dikaitkan sedikit "ketat" dalam fasa negeri analisis, dan di mana kerja adalah dicirikan oleh monokromatik dan sukar untuk mentafsirkan.

Dalam kes Cubism sintetik, yang bermula pada tahun 1912 sebagai fasa kedua utama untuk Cubism, kerja-kerja ini terdiri daripada bahagian-bahagian berbeza yang melapisi. Bahagian-bahagian ini, dicat atau dilekatkan ke kanvas, yang disifatkan oleh warna-warna yang cerah. Tidak seperti titik Cubism Analisis, yang objek berpecah-pecah menjadi bahagian-bahagian komponen, Cubism Synthetic cuba untuk membawa banyak objek yang berlainan untuk mencipta bentuk baru. Fasa Cubism juga menyumbang untuk membuat kolaj dan papier Colle, Picasso menggunakan kolaj menyiapkan kerja dan kemudian dipengaruhi Braque mula-mula memasukkan papier Colle dalam kerja-kerja mereka.

Seperti dalam kolaj dalam amalan, tetapi amat gaya yang berbeza, papier Colle bahan pes kanvas dengan bentuk yang ditampal mewakili objek sendiri. Braque sebelumnya telah digunakan huruf, tetapi kerja-kerja kedua-dua artis mula mengambil idea ini kepada keterlaluan baru di tempat ini. Surat yang dia sebelum ini membayangkan pada objek menjadi objek, kertas buangan mula bersenam, tetapi dari cetakan kayu untuk iklan semuanya dibina kemudian. Menggunakan media campuran dan lain-lain kombinasi teknik untuk membuat karya baru, dan Picasso mula menggunakan corak pointillism dan titik mencadangkan pesawat dan ruang.

Pada akhir pergerakan itu, dengan bantuan dari Picasso dan Braque, Cubism dipengaruhi lebih daripada seni visual. Komposer Rusia Igor Stravinsky telah diilhamkan oleh Cubism dalam beberapa contoh muzik yang dipasang semula keping ragtime irama muzik dengan melodi pengaruh negara mereka sendiri. Dalam kesusasteraan, Cubism dipengaruhi penyair dan puisi mereka dengan unsur-unsur selari dengan Cubism analitikal dan sintetik, dan puisi ini sering bertindih pergerakan lain seperti surrealisme dan Dadaism.

 
 
 

 
- susah jugak bila try melukis karya pelukis2 pro nie..selalu dok lukis kartun jerk,..tuh pun jadi tak jadi jer..takper...try jerlahh..lama dah tak lukis nie...keras plak tangan...rasanya..

- karya klasik yang sepatutnya menggunakan  dakwat...tetapi aku menggunakan cat air..


- susah nak tiru sebijik2...aduuu...

- settle 2 karya.,hasil peniruan...tapi tak berapa nak detail sangat...

Ini karya asli....dari pelukis eropah , Milena dan pelukis China



- sama tapi tak serupa....





(Bersambung........... )