Tuesday, July 12, 2011

YEAR 1

INSTITUT PENDIDIKAN GURU 
KAMPUS SULTAN ABDUL HALIM
08000 SUNGAI PETANI, KEDAH DARUL AMAN

Pensyarah
1.PSV - En. Zakariah Abd. Ghani  : 013-4390323
2. PSV - En Jaafar mahmud : jeff_ipsah@yahoo.com ; 013-5092118
3.TAMADUN ISLAM & ASIA - Dr. Abdul Rahman Abdullah ; drrahman69@yahoo.com
                                                   019-4585473
4. LITERASI NOMBOR - Pn. zainab Bee ; 019-4736917
5. ENGLISH :- Mdm Ng Sie EE ; 012-5875922


SEMESTER 1

Sabtu 2/7/2011
- First day class, sampai jer IPSAH nampak ramai guru2 pelatih  lari turun ke padang.."Apehal ler plak nie.." (dalam hati...) Owh..baru aku teringat..Larian 1 Malaysia...mm.kalau nak ikut aku pun kena jaga keselamatan kat sekolah harini..Wakakak...tapi nak buat camna kena datang kelas..mm tua2 baru nak start belajaq balik...biasala...park jer motor..jumpa member2 seangkatan..tapi course lain la..course Math..."Huh jammed plak pagi2 nie,"....sorang member ngeluh..Aku dah rasa dari mula2 daftar  Sabtu 11 Jun ..masa nak balik sangkut jammed sejam baru leh kluar dari Sg.Petani....huh tak sanggup aku...

Masuk kelas, aku sorang jer laki..mana  yang lain..bler bler... pompuan penuh...hah sudah...10 saat..Cik Mat masuk..huh...Merangkap Class Leader group( i) Pengajian seni....selang berapa minit..masuk lagi 3 orang member laki lagi...Din,Cik Mat,aku,Amin,dengan pak ku....memang sekepala.

huh dari pagi sampai petang...memang sarat dengan maklumat...ada 4 subjek

  1. Pendidikan seni Visual
  2. Tamadun Islam dan asia
  3. English
  4. Literasi Nombor

Pening jugak nak fahamkan input yang lecturer terangkan ....takper plan2 esok, paham ler aku..
waarhhh..dah dapat kerja kursus....

Kerja kursus

1.PSV :- tiru hasil karya menggunakan cat air
             a) China
             b) Eropah

2. PSV :- buat satu esei - berserta gambar mengenai topik 1 (500 p/perkataan *tulis tangan..!!)

       a) Definisi konsep seni visual
       b) Definisi konsep PSV
       c) serta gambar2 yang sesuai
* Pandangan dan pendapat tokoh seni seluruh dunia

3. ENGLISH :-  * Topik 1 & 2 ( Do exercise )
                            Topik 3 & 4 ( Read )

4. TAMADUN ISLAM DAN ASIA :- cari Interaksi Tamadun Jepun

Start research..


A Cold Bird on a Snowy Tree

ID: RPD-CJ004
Artist: Chen Jun
Date: 1985
Size: 71 x 16 in. with mounting
Hanging scroll, ink and color on paper, mounted on satin, in the style of Li Di (1100-97)





Pelukis kontemporari Cina kami mengekalkan tradisi 1,500 tahun artis terbaik di China: mempelajari kaedah tuan-tuan lama dengan mentakrifkan semula karya-karya mereka. Kebanyakan lukisan yang dibentangkan di dalam galeri ini dicat pada sutera dan dilekapkan dalam format tatal tradisional, sama ada sebagai tatal tangan atau tatal tergantung. Setiap yang paling halus dalam komposisi, indah di brushstrokes dan estetik dalam pembentangan. Kerana setiap lukisan menggambarkan bagaimana artis-artis kita mengelakkan kedua-dua ekstrim individualisme dan permohonan membosankan kaedah lukisan Jakarta Wedding. Sebaliknya, mereka mengikuti Enam Prinsip-prinsip yang ditubuhkan oleh pengasas kritikan seni Cina, Xie He (500-535), untuk memaksimumkan kesempurnaan setiap kerja. Koleksi walaupun beberapa keping seni Cina klasik mengatakan banyak tentang anda. Apabila anda mengumpul salah satu lukisan klasik China yang terkenal kami, anda mengambil bahagian dalam tradisi yang paling halus seni Cina. Nilai setiap lukisan dijamin untuk meningkatkan sebagai lalat masa oleh.

 Red Lotus

Product ID: DA-DKC010
Artist: Deng Kecheng (1959-)
Date: 2005
Size: 12.5 x 17 in. with mounting
Ink and color on paper, mounted on satin, ready for framing.





Lukisan Cina bunga simbolik dalam pendirian tertentu di pusat emosi budaya estetik Cina. Dalam masyarakat moden Cina lukisan bunga simbolik masih ditafsirkan sebagai ungkapan emosi tertentu dan diberikan sebagai hadiah untuk menyampaikan pelbagai sentimen. Sebagai contoh, buluh personifies bijaksana; plum menandakan orang yang terhormat dan fajar musim bunga atau harapan; kesucian lotus yang berkaitan dengan ketuhanan; orkid mewakili ditapis, orang yang mulia, atau cantik dan Peony adalah simbol kekayaan dan nasib yang baik.

 Sabtu 11/7/2011
Dah start buat assignment lecturer kasi....mm aku start dengan  
Kerja kursus

1.PSV :- tiru hasil karya menggunakan cat air
             a) China
             b) Eropah

try lukis karya seni Cubism dari eropah dan seni klasik China ..



 

Lukisan: Cubism

Apa yang bermula sebagai sebuah gerakan seni avant-garde telah menjadi salah satu contoh bentuk seni untuk memecahkan acuan konvensyen, revolusi lukisan dan arca Eropah hingga ke abad ini, dan mula-mula dibangunkan antara 1908 dan 1912 semasa kerjasama antara Georges Braque and Pablo Picasso dengan pengaruh dari karya-karya Paul Cezanne dan seni Tribal. Walaupun gerakan itu sendiri tidak jangka masa panjang, mula letupan besar-besaran Kreatif mempunyai kesan dalam jangka masa panjang dan memberi tumpuan kepada konsep asas bahawa intipati objek hanya boleh ditawan dengan menunjukkan daripada pandangan secara serentak.

Pergerakan ini telah mencapai kursus "pada akhir Perang Dunia Pertama dan mempengaruhi kualiti ideal yang sama di dalam Precisionism, Futurism, dan pergerakan ekspresionis wakil lukisan karya Cubist, objek patah dan dipasang semula dalam cara yang abstrak, dan dia mewakili tertakluk kepada pelbagai mata pandangan dan bukan perspektif tertentu. permukaan bersilang pada sudut seolah-olah rawak untuk menghasilkan tidak mahu menggunakan akal sebenar mendalam, dengan latar belakang dan objek interpenetrating antara satu sama lain, dan mewujudkan ciri-ciri ruang cetek Cubism.

Pengkritik seni Perancis Louis Vauxcelles menggunakan istilah Cubism pertama, dan ia adalah selepas melihat kerja-kerja seni oleh Braque, istilah ini digunakan secara meluas, walaupun pencipta berhenti menggunakan istilah untuk beberapa lama. Pergerakan Cubist berkembang dari Perancis pada masa ini dan menjadi sebuah gerakan yang popular dengan cepat bahawa pengkritik mula merujuk kepada Cubist sekolah artis yang dipengaruhi oleh Braque dan Picasso, banyak artis Cubism ke arah yang berbeza, manakala penjenayah yang telah melalui beberapa fasa sebelum 1920 .

Sebagai Braque dan Picasso bekerja untuk memajukan lagi bersama konsep mereka, yang telah melalui beberapa fasa berbeza dalam Cubism, yang memuncak di kedua-dua analisis dan Cubism sintetik. Dengan Cubism Analytic, telah mencipta gaya yang diperbadankan padat berpola hampir monokrom permukaan garis alamat yang tidak lengkap dan bentuk dimodelkan untuk bermain menentang satu sama lain, fasa pertama yang dibentangkan sebelum swing Cubism penuh seni. Sesetengah sejarawan seni telah dikaitkan sedikit "ketat" dalam fasa negeri analisis, dan di mana kerja adalah dicirikan oleh monokromatik dan sukar untuk mentafsirkan.

Dalam kes Cubism sintetik, yang bermula pada tahun 1912 sebagai fasa kedua utama untuk Cubism, kerja-kerja ini terdiri daripada bahagian-bahagian berbeza yang melapisi. Bahagian-bahagian ini, dicat atau dilekatkan ke kanvas, yang disifatkan oleh warna-warna yang cerah. Tidak seperti titik Cubism Analisis, yang objek berpecah-pecah menjadi bahagian-bahagian komponen, Cubism Synthetic cuba untuk membawa banyak objek yang berlainan untuk mencipta bentuk baru. Fasa Cubism juga menyumbang untuk membuat kolaj dan papier Colle, Picasso menggunakan kolaj menyiapkan kerja dan kemudian dipengaruhi Braque mula-mula memasukkan papier Colle dalam kerja-kerja mereka.

Seperti dalam kolaj dalam amalan, tetapi amat gaya yang berbeza, papier Colle bahan pes kanvas dengan bentuk yang ditampal mewakili objek sendiri. Braque sebelumnya telah digunakan huruf, tetapi kerja-kerja kedua-dua artis mula mengambil idea ini kepada keterlaluan baru di tempat ini. Surat yang dia sebelum ini membayangkan pada objek menjadi objek, kertas buangan mula bersenam, tetapi dari cetakan kayu untuk iklan semuanya dibina kemudian. Menggunakan media campuran dan lain-lain kombinasi teknik untuk membuat karya baru, dan Picasso mula menggunakan corak pointillism dan titik mencadangkan pesawat dan ruang.

Pada akhir pergerakan itu, dengan bantuan dari Picasso dan Braque, Cubism dipengaruhi lebih daripada seni visual. Komposer Rusia Igor Stravinsky telah diilhamkan oleh Cubism dalam beberapa contoh muzik yang dipasang semula keping ragtime irama muzik dengan melodi pengaruh negara mereka sendiri. Dalam kesusasteraan, Cubism dipengaruhi penyair dan puisi mereka dengan unsur-unsur selari dengan Cubism analitikal dan sintetik, dan puisi ini sering bertindih pergerakan lain seperti surrealisme dan Dadaism.

 
 
 

 
- susah jugak bila try melukis karya pelukis2 pro nie..selalu dok lukis kartun jerk,..tuh pun jadi tak jadi jer..takper...try jerlahh..lama dah tak lukis nie...keras plak tangan...rasanya..

- karya klasik yang sepatutnya menggunakan  dakwat...tetapi aku menggunakan cat air..


- susah nak tiru sebijik2...aduuu...

- settle 2 karya.,hasil peniruan...tapi tak berapa nak detail sangat...

Ini karya asli....dari pelukis eropah , Milena dan pelukis China



- sama tapi tak serupa....





(Bersambung........... )

No comments:

Post a Comment