NOTA TOPIK 1: http://kheru2006.i8.com/EDU3106/1_Budaya.htm
*demografi bermaksud : 1. tempat
2. populasi
*PERPADUAN NEGARA MALAYSIA - selalu keluar dalam soalan esei
TOPIK 2 –
Budaya: Bab 2 Kesedaran kepelbagaian Sosio Budaya
KESEDARAN KEPELBAGAIAN SOSIO-BUDAYA
1)Bangsa
— kumpulan manusia yang sama asal usulnya serta serupa
sifat-sifatnya.
— Ditakrifkan juga sebagai kaum atau ras.
— Bangsa atau kaum utama di Malaysia ialah Melayu, Cina dan India
— Bangsa dikaitkan dengan nasionaliti, rupa bangsa dan semangat
patroitik.
— Sekumpulan orang yang mempunyai ciri-ciri kebudayaan, nilai
dan aspirasi yang sama.
2) Jenis Nasionalisme Bangsa
— Nasionalisme sebelum negara cth Israel.
— Nasionalisme selepas negara cth Switzerland.
— Nasionalisme dunia ketiga cth negara Asia.
— Nasionalisme menyeluruh cth Pertubuhan Negara Afrika.
— Nasionalisme komuniti konflik cth orang Islam di Rusia dan,
Bosnia.
— Nasionalisme totalitarium cth Jerman semasa pemerintahan
Hitler.
3) Bangsa Melayu
— Istilah "Melayu" ditakrifkan oleh UNESCO pada tahun
1972 sebagai suku bangsa Melayu di Semenanjung Malaysia, Thailand, Indonesia,
Filipina, dan Madagaskar.
— Menurut Perlembagaan Malaysia, istilah "Melayu"
hanya merujuk seseorang yang berketurunan Melayu yang menganut agama Islam.
— Istilah "Melayu" untuk merujuk nama bangsa atau
bahasa adalah suatu perkembangan yang agak baru dari segi sejarah, iaitu
setelah adanya Kesultanan Melayu Melaka.
4) Bangsa Cina
— Orang Cina Malaysia ialah yang menjadi warganegara atau
penduduk tetap di Malaysia. Kebanyakan mereka ialah keturunan yang datang dari
China,tiba di Malaysia sekitar abad ke-15 hingga pertengahan abad ke-20.
— Kaum Cina di Malaysia mengekalkan identiti komuniti yang amat
ketara bezanya dengan kaum lain serta jarang berkahwin campur dengan orang
Melayu atas sebab agama dan budaya kerana batasan agama.
— Orang Cina Malaysia menganggap "kecinaan" mereka
sebagai satu identiti etnik, budaya dan politik.
5) Bangsa India
— Orang India Malaysia ialah satu kaum di Malaysia yang
berketurunan daripada mereka yang berhijrah dari India semasa pemerintahan
British di Tanah Melayu.
— Orang-orang India telah berhijrah ke Malaysia sejak 2,000
tahun yang lalu sebelum dan semasa Kesultanan Melaka, kemudian semasa
pendudukan Melaka oleh orang Portugal dan Belanda seterusnya semasa penjajahan
British.
— Pada tahun 2005, orang India merupakan lebih kurang 7%
daripada jumlah penduduk di Malaysia (sekitar 1.8 juta).
6) Struktur Masyarakat/ Kelas Sosial
— Sekelompok besar manusia yang saling berhubungan &
bergantungan berasaskan satu budaya dan mempunyai matlamat yang sama.
— Struktur masyarakat ialah sebuah rangkaian hubungan antara
orang yang membentuk sistem separuh tertutup dan berkongsi kebudayaan,
adat-adat, nilai-nilai, undang-undang dan sebagainya.
— Sebuah masyarakat juga boleh merupakan sebuah komuniti yang
saling bergantung antara golongan yang wujud bersama. Makna
"masyarakat" ialah "segolongan orang yang tinggal bersama-sama di
sebuah komuniti yang teratur".
7) Kepercayaan
— Akuan akan benarnya sesuatu perkara. Seseorang yang menaruh
kepercayaan ke atas sesuatu perkara itu akan disertai oleh perasaan 'pasti'
terhadap pekara berkenaan.
— Kepercayaan dalam konteks psikologi adalah bermaksud suatu
keadaan jiwa yang berkaitan dengan sikap berkedudukan-memihak (propositional
attitude).
— Dalam konteks agama pula, kepercayaan adalah sebahagian
daripada batu asas pembangunan moral. Kepercayaan dikenali sebagai akidah
ataupun iman.
8)Agama
— Agama pada lazimnya bermakna kepercayaan kepada Tuhan, atau
sesuatu kuasa yang ghaib dan sakti seperti Dewa, dan juga amalan dan institusi
yang berkait dengan kepercayaan tersebut.
— Agama dan kepercayaan merupakan dua perkara yang sangat
berkaitan. Namun begitu agama mempunyai makna yang lebih luas, yakni
merujuk satu sistem kepercayaan yang kohensif, dan kepercayaan adalah mengenai
aspek ketuhanan.
— Agama memiliki suatu prinsip spt 10 Firman dalam agama
Kristian, 5 rukun Islam dalam agama Islam & dewa dewi dalam agama Hindu.
— Agama adalah fenomena masyarakat boleh dikesan melalui
fenomena seperti yang berikut:
1.
Perlakuan
- seperti sembahyang, membuat sajian, perayaan dan upacara.
- seperti sembahyang, membuat sajian, perayaan dan upacara.
2.
Sikap
- seperti sikap hormat, kasih ataupun takut kepada kuasa luar biasa dan anggapan suci dan bersih terhadap agama.
- seperti sikap hormat, kasih ataupun takut kepada kuasa luar biasa dan anggapan suci dan bersih terhadap agama.
3. Pernyataan
- seperti jampi,mantera dan kalimat suci.
- seperti jampi,mantera dan kalimat suci.
4. Benda-benda material
- yang zahir seperti bangunan. Contohnya masjid, gereja, azimat dan tangkal
- yang zahir seperti bangunan. Contohnya masjid, gereja, azimat dan tangkal
9)Animisme
— Kepercayaan animisme atau kepercayaan kepada makhluk halus dan
roh dipercayai merupakan asas kepercayaan agama yang mula-mula muncul dalam
kalangan manusia primitif purba kala.
— Kepercayaan animisme mempercayai bahawa setiap benda di bumi
ini, (seperti kawasan tertentu, gua, pokok atau batu besar), mempunyai semangat
yang mesti dihormati agar semangat tersebut tidak mengganggu manusia, malah
membantu mereka dari semangat dan roh jahat dan juga dalam kehidupan seharian
mereka. Semangat ini juga dikenali dengan pelbagai nama, antaranya jin,
mambang, roh, datuk, tuan, dan penunggu.
10)Semangat Padi
— Kepercayaan semangat padi ini merupakan satu kepercayaan kuno
yang diwarisi dari zaman animisme, kepercayaan bahawa setiap benda mempunyai
semangat yang mengawalnya.
— Kepercayaan ini terdapat meluas dalam kalangan kebudayaan yang
menanam padi secara turun temurun dan tidak terhad kepada orang-orang Melayu
sahaja.
— Kepercayaan ini kian terhakis akibat daripada pendalaman
akidah Islam dan juga perkembangan teknologi. Pada masa kini, kepercayaan
terhadap semangat padi semakin pudar dan hanya diamalkan oleh golongan tua
sahaja.
11)Mantera
— Mentera diambil daripada perkataan sanskrit "mantra"
atau "manir" yang merujuk kata-kata dalam kitab suci penganut Hindu,
Veda.
— Dalam masyarakat Melayu, mentera atau juga dikenali sebagai
jampi, serapah, atau seru merupakan sejenis pengucapan yang berentak puisi yang
mengandungi unsur sihir dan bertujuan bagi menpengaruhi atau mengawal sesuatu
perkara untuk memenuhi kenginan penuturnya.
— Mentera dianggap mempunyai kuasa ghaib yang luar-biasa yang
membolehkan pembacanya mengawal seseorang atau alam semulajadi.
12)Bahasa
— Bahasa adalah satu set simbol-simbol dan aturcara-aturcara
yang disusun bersama dengan kaedah yang bermakna ditambah dengan sistem
komunikasi yang kompleks; Cole 1998.
— Life
is lived as a series of conversations Tannen 1990.
— Bahasa bersifat dinamik- bersesuaian dengan kelompok
masyarakat dan peredaran masa
13)Adat Resam
• Andersen
and Taylor 2004;
“Norms are the specific cultural expectations for how to behave in a given
situation.”
• Marsh
and Keating 1996;
“Norms are the unwritten rules that influence people’s behaviour.”
• Resam
• Membongkokkan badan
apabila lalu di hadapan orang tua sebagai tanda hormat.
14)Nilai / Kepercayaan
— Nilai dan kepercayaan saling berkaitan
— Kepercayaan memberi hala tuju manusia tentang kehidupan.
— Nilai merupakan prinsip-prinsip yang menentukan apakah yang
sesuai dan bermoral dalam sesebuah masyarakat. (tanggapan)
÷ betul atau salah
÷ cantik atau hodoh
÷ baik atau buruk
÷ Nilai dalam masyarakat boleh mempengaruhi norma masyarakat
tersebut.
— Etnosentrik: menilai budaya masyarakat lain berpandukan
nilai, kepercayaan dan norma sendiri.
— Relativisme: sesuatu budaya tidak boleh dinilai secara
arbitrari dengan menggunakan nilai, kepercayaan dan norma sendiri.
— Xenosentrisme: anggapan bahawa budaya masyarakat lain
lebih baik daripada masyarakat sendiri.
15)Jantina
— The term gender
describes masculinity and femininity-the thoughts, feelings, and behavior that
identify one as either male or female (Butler & Manning, 1998).
— Walaupun ada
persamaan antara lelaki dan perempuan, terdapat juga perbezaan di mana guru
harus mengenal pasti dan merancang pengalaman pembelajaran yang bersesuaian
dengan jantina.
— Guru
bertanggungjawab menjelaskan tentang kepercayaan mengenai lelaki dan perempuan
yang begitu stereotaip.
RUJUKAN
1. BUKU SOSIOLOGI
2. BUDAYA DAN PEMBELAJARAN