Saturday, May 26, 2012

SEJARAH LUKISAN


PENGENALAN

Sejarah lukisan mencapai kembali semasa ke artifak dari manusia pra-sejarah, dan menjangkau semua budaya. Ia melambangkan tradisi yang berterusan, walaupun secara berkala terganggu dari Antikuiti. Merentasi budaya, dan merentang benua dan beribu-ribu, sejarah lukisan sungai berterusan kreativiti, yang berterusan ke dalam abad ke-21. Sehingga awal abad ke-20, ia bergantung terutamanya kepada motif perwakilan, agama dan klasik, dan selepas itu lebih banyak masa pendekatan semata-mata abstrak dan konsep yang diperolehi memihak.

Perkembangan lukisan Timur sejarah selari orang-orang yang dalam lukisan Barat, secara umum, beberapa abad yang lalu.Seni Afrika, seni Islam, India seni,seni China, dan seni Jepun masing-masing mempunyai pengaruh yang besar ke atas seni Barat , dan, akhirnya, begitu juga sebaliknya.

Pada mulanya berkhidmat tujuan utilitarian, diikuti oleh imperialis, naungan swasta, sivik, dan agama, Timur dan Barat lukisan kemudian ditemui penonton dalam bangsawan dan kelas menengah. Dari era moden, Zaman Pertengahan melalui pelukis Renaissance bekerja untuk gereja dan golongan bangsawan kaya. Bermula dengan artis-artis era Baroque menerima komisen swasta dari kelas menengah yang lebih berpendidikan. Akhir sekali di barat idea "seni kerana seni itu" mula mencari ungkapan dalam karya pelukis Romantik seperti Francisco de Goya, John Constable, dan JMW Turner. Pada abad ke-19 kebangkitan galeri seni komersil yang disediakan naungan pada abad ke-20.

Lukisan Timur

Sejarah lukisan Timur termasuk pelbagai besar pengaruh dari pelbagai budaya dan agama. Perkembangan lukisan Timur sejarah selari orang-orang yang dalam lukisan Barat, secara umum beberapa abad sebelum.Seni Afrika, seni Islam, seni India, seni Korea, seni Cina, dan seni Jepun  masing-masing mempunyai pengaruh penting ke atas seni barat, dan sebaliknya.

Lukisan Cina adalah salah satu tradisi yang berterusan yang tertua seni di dunia. Lukisan terawal tidak perwakilan tetapi hiasan; mereka terdiri daripada corak atau reka bentuk dan bukannya gambar. Tembikar awal telah dicat dengan pilin, zigzags, titik, atau haiwan. Ia hanya semasa Tempoh negeri yang berperang (403-221 SM) bahawa artis mula mewakili dunia di sekeliling mereka. Lukisan Jepun adalah salah satu seni yang tertua dan paling halus , merangkumi pelbagai genre dan gaya. Sejarah lukisan Jepun adalah satu sejarah yang panjang sintesis dan persaingan antara estetika asli Jepun dan adaptasi idea-idea yang diimport. Sejarah lukisan Korea bertarikh kira-kira 108 M, apabila ia mula-mula muncul sebagai bentuk yang bebas. Antara masa itu dan lukisan dan lukisan dinding yang muncul di makam dinasti Goryeo, telah penyelidikan sedikit. Mencukupi untuk mengatakan bahawa sehingga dinasti Joseon pengaruh utama adalah lukisan Cina yang walaupun dilakukan dengan landskap Korea, ciri-ciri muka, topik Buddha, dan penekanan terhadap pemerhatian angkasa selaras dengan pembangunan pesat astronomi Korea.
China, Jepun dan Korea mempunyai tradisi yang kuat  dilampirkan kepada seni kaligrafi dan koreografi (begitu banyak yang  biasanya dilihat sebagai lukisan). Jauh timur lukisan tradisional adalah dicirikan oleh teknik berasaskan air, realisme yang kurang, mata pelajaran "elegan" dan digayakan, pendekatan grafik untuk gambaran, kepentingan ruang putih (atau ruang negatif) dan pilihan utama untuk landskap (dan bukannya angka manusia) sebagai mata pelajaran .Dakwat dan warna pada sutera atau skrol kertas, emas lakuer juga medium biasa dalam karya seni dicat Asia Timur. Walaupun sutera adalah medium yang agak mahal untuk cat atas pada masa lalu, ciptaan kertas semasa  Abad ke-1 oleh Cai Lun Han mahkamah sida-sida yang disediakan bukan sahaja medium yang murah dan meluas untuk menulis, tetapi juga medium yang murah dan meluas untuk lukisan (menjadikan ia lebih mudah kepada orang ramai).

Ideologi Konfusianisme, Daoism, dan Buddha memainkan peranan yang penting dalam seni Asia Timur. Pelukis zaman pertengahan Dinasti Song seperti Lin Tinggui dan Luohan Haram  (ditempatkan di dalam Galeri Smithsonian Freer of Art) abad ke-12 adalah contoh hebat idea Buddha yang digabungkan ke dalam karya seni Cina klasik. Dalam lukisan kedua pada sutera (imej dan perihal yang diperuntukkan dalam pautan), botak Buddha Luohan digambarkan dalam suasana yang praktikal mencuci pakaian di sungai. Walau bagaimanapun, lukisan itu sendiri visual yang menakjubkan, dengan Luohan digambarkan secara terperinci kaya dan cerah, warna legap berbeza dengan persekitaran yang berjerebu berhutan, coklat, dan hambar. Juga, memanjat pohon diselubungi kabus berpusar, menyediakan bersama "ruang negatif" yang disebutkan di atas dalam Seni Asia Timur.

Di Japonisme, artis abad ke-19 lewat seperti Impressionists, Van Gogh, Henri de Toulouse-Lautrec dan Whistler mengagumi tradisional Jepun Ukiyo e-artis seperti Hokusai dan Hiroshige dan kerja-kerja mereka telah dipengaruhi olehnya.

No comments:

Post a Comment